Evig Ferie

Evig Ferie er et Oslobasert band med fire med- lemmer i slutten av 20-årene som alle har røtter tilbake til mjøsbyen Gjøvik. Akkorden fant sted tidlig i 2020, og siden har de gitt ut vel over ett snes låter innenfor en udefinert sjanger. Hvorvidt det er rock, indie eller skrangle-pop strides de lærde om. Evig Ferie har som filosofi å la mottakeren av lydbølgene bestemme. Uansett; en potpurri av de tre er det en unison enighet om.

Fødselen til ferien var av åpenbare årsaker svært trang. Likevel har de klart å hevde seg, og gjøre seg bemerket i enkelte nisjemiljøer. Musikken er å finne i flere surf- snow- og skatefilmer, i tillegg til Youtube-serien Safari på safari som har nådd et bredt publikum. Ved de åpningene som har funnet sted gjennom 2021 har bandet opptredd på evenementer som et uoffisielt musikkens dag i Oslo, et fullsatt Dattera til hagen og Studenter- samfunnet i Trondheim. De var også hyret inn som underholdning på etterfesten til Boretunet surf fest på Jæren tilbake i oktober måned. Kalen- deren i førjulstiden var prydet med oppvarmings- jobber for julekonsertene til bandet Bigbang over det ganske land, men en sur motvind av statlig regi gjorde at disse ikke kunne finne sted.

GiddyGang

Giddy Gang er en Oslo-basert ansamling musikere som drives av tunge hiphop-beats og silkemyk vokal. Musikken er fundamentert i solide hip hop- beats av den gamle skolen, med sterk påvirkning fra J Dilla og The Roots. Samtidig har medlemmene bakgrunn i alt fra gospel, jazz og soul. Sluttresultatet er overraskende, stilsikkert, gøyalt og lystig.

Debut-mikstapen ble lagd under nedstengingen som et positivt innslag i krevende tider. Blant samarbeidspartnere på tapen finner vi navn som Tennishu (Butcher Brown) og sørafrikansk rapper/MC Vuyo. Vuyo vil også være med på konserten, og krydrer låtene med sine laid back bars og deilige flow.

Å føle seg «Giddy» betyr å føle seg lattermild og glad og det er disse følelsene GiddyGang vil at lytterne skal kjenne på når de hører musikken.

Yo Johnny

Den københavnske producer og DJ bringer rave-revolutionen til mainstream Danmark. Med flere udgivelser og større festivaljobs i banken, har Yo Johnny for alvor skabt sig et navn og er klar til at overtage verdensherredømmet med et unikt liveshow og en energi, der hidtil ikke er set i Danmark.

Første single fra Yo Johnny af samme navn, var et selvironisk og humoristisk stykke elektronisk mesterværk som sætter gang i fødderne og basarmen. Senere er det blevet til flere prominente samarbejder, blandt andet med Ravi Kuma på singlen ”Miami”, der ramte P3-listen som et sprængfarligt house-missil.

Bag Yo Johnny gemmer sig den danske multiinstrumentalist og producer Arto Eriksen, der allerede som 11- årig begyndte at eksperimentere med lyden på de instrumenter, der stod fremme i hans fars studie. Han lærte sig selv at spille guitar, klaver og synths, og har sidenhen fundet sin lyd til undergrundsfester præget af den urbane elektroniske lyd og rave-kultur.

Yo Johnnys ry som feststarter har spredt sig fra mund til mund blandt den danske ungdom, og det er nærmest umuligt at gå forbi en bar på Vesterbro i de sene aftentimer, uden at ane tonerne af en Yo Johnny- produktion brage ud af højtalerne.

 

Han har flere gange bevist, at han også lever op til hypen live – blandt andet på Spot Festival 2021, hvor han fik Salling Rooftop til at eksplodere med solid eftermiddagsfest, og for alvor slog fast, at han og hans hype- men kan få ethvert tag til at lette.

Niilas

Peder Niilas Tårnesvik har i løpet av de siste årene etablert seg med stødig fotfeste som en av de mest interessante elektronika-artistene, og produsentene vi har i Norge.

Med prosjektet «Niilas» tok han i 2020 virkelig steget frem, som kulminerte i slippet av sitt første full-lengde album. Albumet «Also This Will Change» ble mottatt til strålende kritikk i Aftenposten og Bergens Tidende som begge trillet terningkast 6/6, noe som ble understreket da han stakk av med spellemannsprisen for «Årets Elektronika» for 2020.

Niilas har et øye for detaljer som få andre, hvor han blander sjangre, utrykk og musikalske følelser i sitt helt eget lydlandskap. Han bruker felt-opptak, samples, live- og digitale instrumenter, med drypp av sin samiske bakgrunn som skaper et glitrende teppe av lyd.

Combos

 

Combos: Energisk og in-your-face siden 2018. I løpet av et par år har de gjort seg godt bemerket på den norske musikkscenen, hvor de har høstet lovord og skyhøye terningkast fra både nasjonal og internasjonal musikkpresse.

Den soniske opplevelsen av Combos kan forklares som en mish mash av medlemmenes ulike nisjer; prog og skate, fotball og punk, krydder og swag, syre og kunst, mørke og lederteft. Som publikum vil man fort bite seg merke i bandets enormt smittsomme energi og deres «vellykkede sjangerblanding», som gir nikk mot punk, alternativ rock, hardcore og hiphop.

Combos har herjet flere av landets festivaler, og beviste seg verdig forhåndsfavoritt-stempelet under by:Larm 2020. I høst rakk bandet å legge ut på en etterlengtet norgesturne, til stor glede for et konsert- og Combos-sultent publikum som sørget for svette moshpits og heftig allsang. I 2022 blir det mer!

Ola Kvernberg Steamdome

På «Steamdome II: The Hypogean» stiller Ola Kvernberg med et enda mer blodtrimmet mannskap enn sist, samme skamløse forhold til sjangermiks og et nyvunnet ønske om å røske deg ut av hjemmekontoret og gi deg en time musikkterapeutisk fri fra pandemi og globale katastrofer generelt.

Med The Hypogean unngår Kvernberg reiserestriksjonene ved å bore seg ned i jordoverflata. Noen ganger som et løpsk gravitasjonstog, andre ganger som en sterk stillegående maskin gjennom klangfulle bergrom. Destinasjon? Jordas glødende jernhjerte, og i de siste to åra også åsted for Kvernbergs private escape-room, blotta for spilleregler og med en ekstensiv tilnærming til hva rytme og harmonier kan gjøre med et klubbgulv.

Da Steamdome dundret gjennom lydmuren for tre år siden haglet lovordene fra presse og publikum. Utsolgte konserter, flere høythengende priser og en topp 10 plassering på lista over Norges mestselgende vinylplater senere, er altså oppfølgeren her. Der debutalbumets dogme var rendyrket, organisk, perkussiv musikk, stiller The Hypogean med synther, trommemaskiner, preparert piano, arper, pumpeorgel og vokal. Med en jazzmusikers utålmodige DNA og en filmkomponists teft for konsept og drama, er det nemlig aldri et alternativ for Ola Kvernberg å resirkulere seg selv. På The Hypogean går musikerne ut av sine vante roller. Ola bytter gjerne bort fela med trommemaskin og synthbass, bassist Nikolai Hængsle plukker opp gitaren og Daniel Formo setter fyr på lydbildet med hjemmelagde støymaskiner.

Som en av Norges mest allsidige musikere og komponister var det møtet med klubbmusikken som skulle tenne gnisten Ola trengte for å starte toget Steamdome i 2017. Med flere av Norges mest toneangivende musikere ombord begynte ballen å rulle for alvor. Albumet utviklet seg raskt til bandet Steamdome, og et av de mest oppsiktsvekkende kommersielle gjennombruddene for en norsk jazzmusiker var et faktum. Steamdome består i dag av Ola Kvernberg, medprodusent og trommis/perkusjonist Erik Nylander (Monoswezi, Liarbird, Mechanical Fair), trommis Olaf Olsen (Bigbang, Needlepoint) perkusjonist Martin Windstad (Kurt Nilsen, Todd Terje) , bassist og gitarist Nikolai Hængsle (Band of Gold, Bigbang, Møster), Øyvind Blomstrøm (Orions Belte, Odd Nordstoga) og Daniel Buner Formo (Trondheim Jazzorkester, Kobert.).

«Steamdome II: The Hypogean» er spilt inn av Dag Erik Johansen og Kai Andersen i legendariske Athletic Studio og mikset i Duper Studio av Jørgen Træen. Albumet er en undergrunnsreise med musikalske nikk til både Gustav Mahler, Fela Kuti, John Williams, Luke Vibert, Kraftwerk, Caetano Veloso, yMusic, Billie Eilish og Squarepusher.

Todd Terje – DJ set

Terje Olsen kallar seg Todd Terje og kjem i frå Mjøndalen. Hans bidrag til musikalsk utvikling internasjonalt er uvurderleg dei seiste dryge ti åra.

Oslodiscoen/skjeggediscofolket var allereie himmelstormande anerkjend av alle som likar god musikk (Pitchfork, DN, Lydverket i si tid, Dagsavisen, med fleire) – og kvar gang folk som Terje rørte på seg, spreidde dei varme, vindskeive beatsa dykkar seg, som eld på nettet. Kjærleiken til originalitet og musikk var meir prioritert enn lanseringsplanar og popstjerneambisjonar. 

Etter diverse remiksar og edits, kom eit par liveshow, ikkje minst saman med kollega Hans Petter Lindstrøm, på Øya. Så bana hans egen edit av ein Bryan Ferry-låt seg veg inn til pophelt Ferrys eige hjarte – og rykta om samarbeidet byrja å spreie seg. Ein liten kommersiell stjerne i boka, då Robbie Williams fekk eit hook av han på hiten «Candy», før Todd Terjes musikalske oppturar kom på laupande band. Mange meinte Terjes «Inspector Norse» var noko av det største frå Noreg på lang tid. “Delorean Dynamite” og “Johnny And Mary”, som også er eit samarbeid med Bryan Ferry, har óg vorte genierklært av ein samla musikkpresse.

 

Musti

 

Da hun slapp det kritikerroste debutalbumet sitt «Qoyskayaga» i februar 2020, ble hun omtalt som en av de mest spennende stemmene i norsk musikk på lang tid. DN skrev da at «Tøyen-jenta fremstår med integritet og egenart som både lyriker og utøver», og siden det har hun blant annet sluppet «Qoyskayga v2», kortfilmen «Ryio» som ble vist frem i samarbeid med Mental Helse Ungdom, og mixtapen «mellom høyblokkene».

Med radiolistinger, millioner av streams, sterke tekster og en gripende scenetilværelse, er det mye som tyder på at Musti kan bli selve manifestasjonen på den neste generasjonen av norske rappere. De som tør å ta plass uten noen form for tilbakeholdenhet på ambisjonene og som nekter å la seg sette i gammeldagse båser, enten det gjelder rapstil, opphav eller kjønn.

I 2020 vant Musti prisen for Årets nykommer på P3 Gull. Hun ble og utnevnt som én av DN og D2s ledestjerner for 2020, der hun blir applaudert for å løfte opp en bydel som ofte blir beskrevet i negative ordelag, og for at hun er et godt og tydelig forbilde for de unge på Tøyen.

 

Hun var årets største hype på by:Larm, har spilt konsert i samarbeid med Amnesty som en reaksjon på BLM-bevegelsen, opptrådt på NRKs festsending «Festen etter fasten – Id mubarak», hatt forsiden på Aftenpostens A-Magasinet og opptrådt på Lindmo. Og hun er allerede booket for å spille på Øyafestivalen i 2021.

Scarlet Pleasure

Et varmt pust fra sydligere breddegrader strejfer din kind, når Scarlet Pleasure rammer airplay, de virtuelle hylder og landets villige dansefødder. Med et alvorligt lækkert bagkatalog og en ukuelig liveenergi, har få danske kunstnere sat så solidt et aftryk på den danske musikscene, som denne københavnske trio.

Siden debuten i 2014 har Emil Goll (sanger), Joachim Dencker (trommeslager) og Alexander Malone (bassist) udsendt en lind strøm af hitsingler, krydset 200 millioner afspilninger på Spotify, spillet udsolgte koncerter, startet fester på de største festivalscener, bragt 90’erne til live og lagt landet ned med en platinblond midterskilning. Scarlet Pleasure vil noget, og både musikalsk og visuelt disker de op med et varmt univers, som man trygt kan lade dansekroppen slænge sig i, tættere på zen end nogensinde.

Næsten som en konsekvens af det til tider mørke og kølige skandinaviske klima, som Scarlet Pleasure er et produkt af, demonstrerer trioen et unikt talent for at sende publikum på en lang og smagfuld rejse til varmere himmelstrøg. Varmen forplanter sig for alvor, når Scarlet Pleasure indtager en scene og giver dig et af landets hidsigste energiboosts med god bounce og helstøbt festenergi.